Історія кафедри методики викладання германських мов

30-річна історія кафедри методики викладання германських мов бере свої витоки від заснованої у 1993 році кафедри англійської філології на новоствореному філологічному факультеті Мелітопольського державного педагогічного інституту. Протягом 1993-1999 років кафедру очолював доцент Б.Я. Чабан.

Відтоді становлення колективу кафедри та її освітньо-наукового вектору відбувалося під керівництвом вітчизняних науковців, зокрема к.п.н., доцента Т.В. Коноваленко, д. філол. н., професора Г.І. Приходько, д. філол. н., професора Н.Є. Леміш, д.філол.н., професора І.Б. Морозової, д.філол.н., професора О.Л. Гармаш та інших.

Відповідно до розширення кола наукових досліджень, охоплених викладачами кафедри, та забезпечення підготовки фахівців для закладів загальної середньої освіти, назву структурного підрозділу було змінено на «Кафедра англійської філології та методики викладання англійської мови».

Згодом, у вересні 2019 року на філологічному факультеті відбулася реорганізація структурних підрозділів, в результаті якої і з’явилася Кафедра методики викладання германських мов. На сьогодні на кафедрі працюють науково-педагогічні працівники: кандидати педагогічних наук, доценти, старший викладач та асистенти. Досвід роботи кожного з викладачів становить щонайменше 15 років, а здебільшого понад 20 років у закладах освіти, насамперед вищих.

Кафедра методики викладання германських мов здійснює підготовку фахівців за освітньо-професійними програмами бакалаврського і магістерського рівнів вищої освіти: «Середня освіта. Мова і література (англійська, німецька), перша – англійська», «Середня освіта. Англійська та література. Психологія», а також долучається до освітнього процесу за іншими освітніми програмами філологічного факультету й університету.

Кафедра методики викладання германських мов є осередком наукової діяльності викладачів і здобувачів. Результати наукових досліджень оприлюднюються на конференціях різного рівня, публікуються у фахових збірниках наукових праць та наукометричних базах даних SCOPUS і Web of Science.

Кафедра є ініціатором та організатором Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми функціонування мови і літератури в сучасному полікультурному суспільстві», яка з 2022 року проводиться щорічно. Стало доброю традицією на постійній основі проводити на кафедрі інтерактивні методичні семінари та майстер-класи для майбутніх фахівців, молодих спеціалістів та досвідчених вчителів англійської мови м. Мелітополя та громад Мелітопольського району. Завдяки цим заходам підтримується тісний зв’язок з колегами-освітянами, майбутніми роботодавцями випускників освітніх програм кафедри.

Інноваційності й майстерності у викладанні іноземних мов викладачі кафедри набувають завдяки участі у національних і міжнародних проєктах, програмах, спільних та індивідуальних дослідженнях: спільному проєкті Британської Ради в Україні та Міністерства освіти і науки України «Шкільний вчитель нового покоління», Pre-Service English Teacher Methodology Program, за підтримки посольства США в Україні; International Visitors Leadership Program (United States Department of State Bureau of Educational and Cultural Affairs); Менторській програмі для членів Майстерні медіаграмотності «Новий інструмент – нові можливості: знайомимося з AltspaceVR 3.0»; проєкті «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність», що здійснюється Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольств США та Великої Британії, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси (2017-2022); індивідуальне дослідження доцента Подпльоти С.В. в Цукунфстколеджі Університету Констанц (Postdoctoral stipends, Visiting Fellowships 2022) результатом якого було підписання угоди щодо Асоційованого членства в Цукунфстколеджі Університету Констанц, Німеччина (Associated fellowship at Zukunftskolleg).

У межах проєктної діяльності викладачі кафедри брали участь у дискусіях, інтерактивних семінарах, круглих столах, літніх і зимових школах професійної майстерності, упроваджували експериментальні програми підготовки вчителів іноземних мов.

Проєкт «Bringing Opportunities and Organizational Success To Small Local Universities in Ukraine» (BOOST) за міжнародною програмою Erasmus+, KA2 CBHE. До робочої групи проєкту входять викладачі кафедри: Т.В. Коноваленко, О.А. Гончарова А.В. Маслова. Термін виконання – 2023–2025 рр. В межах зазначеного проєкту НПП кафедри взяли участь у різноманітних заходах. Зокрема, доц. А.В. Маслова взяла участь на курсі «Студентоцентроване навчання» у Приморському університеті в м. Копер (Словенія).

Доценти Гончарова О.А. та Маслова А.В. отримали грант на імплементацію Модуля Жана Моне “Strengthening the EU common values through the policy of multilingualism in the education and training of future teachers” за Міжнародною програмою Erasmus+. Коноваленко Т.В. є керівником проєкту. Здобувачі  4 курсу, з березня по грудень брали участь у теоретичній та практичній підготовці освітнього компоненту «Зміцнення спільних цінностей  ЄС через політику багатомовності в освіти та підготовці майбутніх вчителів».

Доцент Коноваленко Т.В. є учасницею робочої групи MOOC-based Micro-Credentials for teacher professional development (CRED4TEACH) ERASMUS-EDU-2022-CBHE.; учасницею Міжнародного проєкту “Professional Development for Instructors of Pre-Service Teachers”, за фінансової підтримки Посольства США в Україні; отримала грант на участь у розширеній програмі Nobel Prize Teacher Summit 2023, Стокгольм (Швеція); отримала індивідуальний грант  на реалізацію проєкту “Keep Calm and Verify the Information”, що виконується в рамках грантової програми IVLP Impact Awards, яка фінансується U.S. Department of State’s Bureau of Educational and Cultural Affairs у партнерстві з Meridian International Center, метою якого є поширення інноваційного досвіду викладання англійської мови (https://keepcalmandteachenglish.mspu.edu.ua/).

Викладачі кафедри методики викладання германських мов систематично підвищують свою професійну кваліфікацію у ЗВО України та зарубіжжя, а також долучаються до діяльності національних і міжнародних професійних організацій викладачів TESOL, APREI, УАДО, OPEN, Leadership and Innovation University, Прогресильні та інших громадських об’єднань.

Серед колективних здобутків кафедри видання навчального підручника для студентів магістратури «English for Upper Graduates», трьох колективних монографій: «Новий формат теоретичної та методичної підготовки майбутніх перекладачів і учителів англійської мови до професійної діяльності у полікультурному суспільстві»; «New Perspectives in English Philology and Teaching English», «Підвищення якості вищої педагогічної іншомовної освіти як результат рефлексії в освітньому процесі». НПП систематизують свій викладацький досвід у навчально-методичних посібниках: «Методична підготовка майбутнього вчителя до навчання англійської мови», «Вступ до філології», «Міжкультурна комунікація, «Лінгвокраїнознавство», «Історія і культура Британії», «History and culture of Еnglish-speaking countries», «Словник-довідник з методики викладання іноземної мови», «Лінгвокраїнознавство німецькомовних країн», «Сучасна література англомовних країн», «Написання студентських дослідницьких робіт, «Підготовка до складання єдиного вступного іспиту з англійської мови».

Найбільша цінність і найбільша гордість кафедри – це здобувачі вищої освіти за освітніми програмами кафедри.

Здібні, талановиті і зацікавлені в освітній і науковій діяльності студенти залучаються до роботи студентського наукового гуртка «Лінгвістичні студії» під керівництвом доцента І.О. Баранцової.

Традиційним стало проведення студентського факультетського науково-практичного форуму «Сучасна філологія: наукові проблеми та їх дослідження». За матеріалами форуму видається збірник наукових праць студентів «Студентські наукові студії».

Здобувачі кафедри беруть участь у конкурсах наукових робіт, предметних олімпіадах, у Міжнародному конкурсі із цифрового сторітеллінга: «Життєві історії для зцілення та натхнення від тих, хто навчає та вчить англійську мову».

Здобувач вищої освіти першого (бакалаврського) рівня Ігор Шевченко бере участь в програмі академічної мобільності по обміну студентів. Наразі навчання відбувається в університеті Вехта, Німеччина (an der Universität Vechta, Deutschland), спеціальність Anglistik und Germanistik, бакалаврський рівень.

Здобувачка вищої освіти другого (магістерського) рівня Дар’я Бакай поєднує навчання в МДПУ з навчанням в Університеті Софії імені К. Охридського, курсами німецької мови в Національному університеті (м. Відень, Австрія), участь у програмі «Еразмус+» (Німеччина).

Здобувачі Освітніх програм кафедри методики викладання германських мов беруть участь конкурсному наборі експертів з акредитації освітніх програм за спеціальностям, організованому Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти.

Життя здобувачів кафедри насичене різноманітними подіями: святкування знаменних дат, інтелектуальні вікторини, брейн-ринг, міжнародні дебати, “Тиждень англійської/німецької мови”, тематичні англомовні та німецькомовні заходи, літературні вечори, командні змагання «Фейкотрощі», «Свобода слова та маніпуляції в мас-медіа» та ін.

Активні студенти залучаються до проведення профорієнтаційних заходів для майбутніх абітурієнтів, зокрема, марафону «Філологія – моє майбутнє», круглого столу «Міжкультурна толерантність як запорука євроінтеграції», освітньо-профорієнтаційний вебінар для української молоді «Навігатор кар’єри».

Серед випускників кафедри є відомі науковці, кандидати та доктори наук, вчителі, директори освітніх закладів різного типу, журналісти тощо. Своїми здобутками випускники роблять внесок у розвиток різних сфер України і закордону, зазначаючи, що навчання в університеті надало їх вміння швидко і гнучко адаптуватися до нових обставин, застосовувати професійні вміння і соціальні навички в Україні та інших країнах Європи і світу.

Невпинна освітньо-наукова діяльність здобувачів та викладачів кафедри методики викладання германських мов окреслює тяжіння до постійного професійного і особистісного вдосконалення, демонструє згуртованість колективу і переконливі результати спільної інноваційної діяльності та відповідає стандартам сучасності у сфері світових тенденцій розвитку освіти.