Семінарські заняття IV семестр II курс

Семінарське заняття №1

Творчість Мікеланджело Караваджо (2 г.)

Питання для теоретичного вивчення і обговорення.

1. Життєвий і творчий шлях Мікеланджело Мірізі да Караваджо.

2. Реалістичне трактування релігійних сюжетів та введення у релігійні картини народних типів.

3. Рання творчість Караваджо.

4. Пошуки великого реалістичного стилю в його зрілій та пізній творчості.

5. Живописні прийоми Караваджо.

6. Художня реформа Мікеланджело

7. Караваджо та її вплив на європейське мистецтво

 

Завдання: Виконайте аналіз творів мистецтва художника.

«Покладання до гробу», «Успіня Марії», «Покликання апостола Матвія», «Звернене Павла», «Корзина з фруктами», «Вечеря у Емаусі»

 

Література:

1.   Алексеева Т.В., Алпатов М.В. Малая история искуств. – М., 1987.

2.   Воскобойников В.Н. История мировой и отечественной культуры. – М., 1996.

3.   Гнедич П.П. История искусств. – М., 2002.

4.   Дмитриева Н.А. Краткая история искусств. Кн. 1. – М., 1996.

5.   Доброклонский М.В., Чубова А.П. История искусства зарубежних стран. –   М., 1973.

6.   Ильина Т.В. История искусств. Западноевропейское искусство. – М., 1993.

7.   Популярная художественная энциклопедия. – М., 1986.

8.   Сапронов П.А. Курс лекций по теории и истории культуры. – М., 2001.

9.   Великие художники. Их жизнь, вдохновение и творчество. Караваджо.         / Ред.  Я. Сегал. – К.: Иглмосс Юкрейн. - 2003. -  Ч. 65.

10. Пасічний А. М. Образотворче мистецтво: Словник-довідник. –Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003.

 

Семінарське заняття № 2

Мистецтво Іспанії 17 ст. (2 г.)

Питання для теоретичного вивчення і обговорення.

1.   Архітектура іспанського бароко, її площинний характер, перевантаженість декоратив¬ними елементами. Стиль «Чурріггера».

2.   Складання реалістичного напряму в мистецтві живопису Іспанії кінця XVII -початку XVIII. Живопис «бодегонес». Творчість Рібальти, X. Роеласа.

3.   Хусепе Рібера   -  перший великий іспанський художник реалістичного напряму.

4.   Севільська школа живопису.  Творчість Франсіско Сурбарана. Його релігійний живопис.

5.   Творчість Е. Мурільйо.   Його ідилічні жанрові картини з народного життя, сполучення реалістичних рис зі солодкавою ідеалізацією і сентимен¬тальністю.

6.   Занепад реалізму в іспанському живописі до кінця XVII ст.

Завдання: Виконайте аналіз творів мистецтва.

Франсіско Сурбаран:

«Молитва Святого Банавентури», «Святий Лаврентій», «Натюрморт»;

Е. Мурільйо:

«Хлопчик з собакою», «Святе сімейство», «Богоматір з немовлям»

Хусепе Рібера:

«Архімед», «Кульгоніжка», «Свята Інеса».

Література:

1. Алексеева Т.В., Алпатов М.В. Малая история искуств. – М., 1987.

2. Воскобойников В.Н. История мировой и отечественной культуры. – М., 1996.

3. Виппер Б.Р. Становление реализма в голландской живописи XVII в. – М. 1959.

4. Виппер Б.Р. Очерки о голландской живописи эпохи расцвета. – М., 1962.

5. Гнедич П.П. История искусств. – М., 2002.

6. Грицай Н. Фламандская живопись XVII века. – М, 1958.

7. Дмитриева Н.А. Краткая история искусств. Кн. 1. – М., 1996.

8. Доброклонский М.В., Чубова А.П. История искусства зарубежних стран. –   М., 1973.

9. Ильина Т.В. История искусств. Западноевропейское искусство. – М., 1993.

10.  Ойстрах О.Г., Демидова Т.Л. Мировая художественная культура. – М., 2001.

11. Популярная художественная энциклопедия. – М., 1986.

12.  «Великие художники». – К.: Иглмосс Юкрейн, №  66. Дієго Веласкес. - К., 2006.

 

Семінарське заняття №3

Барочне мистецтво Голландії (2 г.)

Питання для теоретичного вивчення і обговорення

1.  Особливості соціально-економічного розвитку Голландії й обумовле­ний ними характер голландського мистецтва.

2.  Життєвий та творчій шлях Рембрандта ван Рейна (1606-1669) - найбільшого художника-реаліста західноєвропейського мистецтва XVII ст. Його місце в розвитку голландського мис­тецтва

3. Творчість т.з. «малих голландців».Творчість Ф. Хальса, Яна Вермера.

4. Голландський пейзажний живопис. Творчість Ян ван Гойена, Я. Рейсдала.

5. Голландський натюрморт середини й другої половини XVII ст. Пітер Клас, В. Кальф, Я. вам дер Хем та ін.

7. Побутовий жанр у голландському живописі XVII ст.

Завдання: Виконайте аналіз творів мистецтва

Франс Хальс. «Циганка»; «Регенти шпиталю Святої Єлизавети»;

Віллем Кальф. «Десерт»; Пітер Клас. «Сніданок із шинкою»;

Ян ван Гойен «Пейзаж із дубом»; Якоб ван Рейсдал «Єврейське кладовище», «Болото».

Ян Вермер. «Дівчина з листом»;

Ян Стен. «Гра в трік-трак».

Герард Терборх «Келих лимонаду»;

Література:

1.      Алексеева Т.В., Алпатов М.В. Малая история искуств. – М., 1987.

2. Воскобойников В.Н. История мировой и отечественной культуры. – М., 1996.

3. Гнедич П.П. История искусств. – М., 2002.

4. Виппер Б.Р. Становление реализма в голландской живописи XVII в. – М. 1959.

5. Дмитриева Н.А. Краткая история искусств. Кн. 1. – М., 1996.

6. Доброклонский М.В., Чубова А.П. История искусства зарубежних стран. –   М., 1973.

7. Ильина Т.В. История искусств. Западноевропейское искусство. – М., 1993.

8. Ойстрах О.Г., Демидова Т.Л. Мировая художественная культура. – М., 2001.

9. Популярная художественная энциклопедия. – М., 1986.

10.    Великие художники. Франс Хальс. – К.: Иглмосс Юкрейн. – 2006. –№ 69.

11.    Великие художники. Ян Вермер – К.: Иглмосс Юкрейн. – 2006. – № 61.

12.    Великие художники. Я. Рейсдал – К.: Иглмосс Юкрейн. – 2006. – № 68.

13.    Великие художники. Пітер Клас – К.: Иглмосс Юкрейн. – 2006. – № 65.

14.    Великие художники. Г. Терборх  – К.: Иглмосс Юкрейн. – 2006. – № 67.

15.    Великие художники. Ян Стен – К.: Иглмосс Юкрейн. – 2006. – 63.

Семінарське заняття № 4

Творчість Томаса Гейнсборо, Джошуа Рейнолдса (2 г.)

Питання для теоретичного вивчення і обговорення:

1.  Просвітницькі ідеї у творчості живописців Англії.

2.  Критичний погляд на реальну дійсність у сатиричних циклах гравюв       У. Хогарта  (серія «Модний шлюб», «Кар’єра марнотрата»). Розповідь в образотворчому мистецтві. Живописна серія, сюжет.

3.  Пошуки гармонії та ідеального героя в «музикальних» портретах              Т.  Гейнсборо («Ранкова прогулянка», «Пані в блакитному») та ліричних пейзажах Т. Лоуренса.

4.  Творчість Дж. Рейнольдса («Портрет пані Гамільтон»,  «Портрет Сари Сідонс»).

5.  Порівняня творчого методу та художньої манери портретів Сари Сідонс у виконанні Рейнольдса, Гейнсборо і Лоуренса.

Завдання: Виконайте аналіз творів мистецтва художників:

У. Хогарт: серія «Модний шлюб», «Кар’єра марнотрата», «Кар’єра

повії»;

Т.  Гейнсборо:  «Ранкова прогулянка», «Пані в блакитному», «Хлопчик у блакитному»;

Дж. Рейнольдс:  «Портрет пані Гамільтон»,  «Портрет Сари Сідонс».

Література:

1. Алексеева Т.В., Алпатов М.В. Малая история искуств. – М., 1987.

2. Воскобойников В.Н. История мировой и отечественной культуры. – М., 1996.

3. Герман М.Ю. Уильям Хогарт и его время. – Л., 1977.

4. Гнедич П.П. История искусств. – М., 2002.

5. Дмитриева Н.А. Краткая история искусств. Кн. 1. – М., 1996.

6. Доброклонский М.В., Чубова А.П. История искусства зарубежних стран. –   М., 1973.

7. Ильина Т.В. История искусств. Западноевропейское искусство. – М., 1993.

8. Кроль А.Е. Английская живопись XVI-XIX вв. в Эрмитаже. – Л., 1961.

9. Лисенков Е.Г. Английское искусство. – М., 1995.

10. Популярная художественная энциклопедия. – М., 1986.

11. Великие художники. У. Хогарт.  – К.: Иглмосс Юкрейн. - 2006.- №84.

12. Великие художники. Т.  Гейнсборо.  – К.: Иглмосс Юкрейн. - 2006.- №79.

13. Великие художники. Дж. Рейнольдс.   – К.: Иглмосс Юкрейн. - 2006.- №88.

Семінарське заняття № 5

Мистецтво українського рококо

(2 г.)

Питання для теоретичного вивчення і обговорення.

1. Особливості прояву естетики рококо в українському мистецтві ІІ пол. XVIII ст.

2. Пам’ятники архітектурного рококо.

3. Скульптури рококового стилю.

4. Жанр рококового портрету у творчості А. Лосенка , Д. Левицького

5. Гравюра Л. Тарасовича, І. Мирського, Н. Зубрицького.

 

Завдання: Виконайте аналіз творів мистецтва художників:

церква св. Андрія в Києві (Б. Растреллі), церква св. Юра, Домініканські костели, дім «Просвіти» у Львові, Успенський собор Почаївської лаври Гофмана.

І. Пінзель - св. Лев і св. Анастасія в соборі св. Юра.

Г. Осінськиї, Фесінгер -  рельєфи Золочівської, Збаразької церков.

статуетки М. Козловського.

А. Лосенко - портрет Хлюстиної

Д. Левицький -  серія портретів смолянок, портрет Сулими.

Література

1.  Історія світової культури: Навч. Посібн. / Керівник авт. Кол. Л.Т. Левчук. – К., 1994.

2. Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво: Навч. Посіб.: У 3 ч. – Львів, 2003.

3. Овчаренко О.І., Антонович Є.А. Історія образотворчого мистецтва та архітектури.  – К., 2007.

4. Пасічний А.М. Образотворче мистецтво. Словник-довідник. – Тернопіль, 2003.

5. Яртись А.В., Шендрик С. М., Черепанова С.О. Лекції з історії світової та вітчизняної  культури. – Львів., 1994.

Семінарське заняття № 6

Творчість Філіпа Отто Рунге і  Каспара Давида Фрідріха (2 г.)

Питання для теоретичного вивчення і обговорення.

1.   Романтизм у німецькому образотворчому мистецтві. Його реакційний характер. Ідеалізація середньовіччя, націоналістичні тенденції та містицизм у творчості багатьох німецьких романтиків.

2.   Філіпп Отто Рунге і початок романтизму у німецькому живописі. Прогресивні і реакційно-романтичні риси в творчості Рунге. Його портрети як найбільш живе і значне явище художнього життя Німеччини початку XIX ст.

3.   Каспар Давид Фрідріх  визначний представник німецького романтичного пейзажу.

4.   Назарейська школа. Ретроспективний характер мистецтва «назарейців» (Ф. Овербек, П. Корнеліус). Пануюче положення «назарейців» в художніх академіях Німеччини.

5.   Особливості трактування історії у творчості більшості німецьких романтиків. Ідеалізація історії, надання переваги легендарним і казковим мотивам.

Моріц Швінд. Сентименталізм та ідеалізація побуту у творчості багатьох німецьких романтиків. Плин «Бідермейєр».

 

Завдання: Виконайте аналіз творів мистецтва художників:

Рунге «Ранок», «Портрет дітей Хюльзенбек», «Портрет батьків художника з онуками»,

Фрідріх«Теченський вівтар», «Жінка у вікна», «Монах у моря», «Абатство у дубовому лісі».

Назарейці – «Італія та Германія» - Овербек; «Йосип з братами» - Корнеліус.

Література:

1.   Всеобща история искусств: в 6 Т., - 1980-1988.

2.   Дмитриева Н.А. Краткая история искусств. – Т. 1.2 – М., 1989.

3.   История зарубежного искусства. – вып. 2-5 – М., 1983-1987.

4.   Кеменов В.С. Художественное наследие и современность от Леонардо да Винчи до Рокуэла Кента. – М., 1994.

5.   Куликова И. Философия и искусство модернизма. – М., 1983.

6.   Кузьмина М.Т., Мальцева Н.Л. История зарубежного искусства. – М., 1984.

7.   Великие художники.Рунге.  – К.: Иглмосс Юкрейн. - 2006.- №.

8.   Великие художники.Фридрих.  – К.: Иглмосс Юкрейн. - 2006.- №.

9.   Великие художники.Назарейці.   – К.: Иглмосс Юкрейн. - 2006.- №.

Семінарське заняття № 7.

Творчість О. Домьє, К. Корро, Г. Курбе.  «Барбізонська школа живопису» (2 г.)

Питання для теоретичного вивчення і обговорення.

1.   Формування і розвиток критичного демократичного реалізму у французькому мистецтві. Його боротьба з офіційним салонно-академічним мистецтвом.

2.   Політична сатира Дом'є як вершина в розвитку мистецтва карикатури цього часу

3.   Живопис Дом'є

4.   Каміль Коро - видатний французький пейзажист. Кращі періоди його творчості - ранній (італійські пейзажі 1820-1830 рр.) і пізній. Колористичні досягнення Коро.

5.   Жан Франсуа Мілле - видатний французький живописець - реаліст. Портрети Мілле. Зображення їм селянської праці .

6.   Творчість Гюстава Курбе - найбільшого французького живописця-реаліста. Рання творчість.  Відхід від романтичних настроїв. 1848 р. і розвиток реалізму Курбе.

7.   Теодор Руссо (1812-1867) - провідний митець барбізонської школи. Його увага й інтерес до повсякденних мотивів природи та наполегливе її вивчення. Правдивість та епічна міць пейзажів Руссо.

8.   Творчість Жуля Дюпре. Романтична схвильованість його кращих робіт. Інші пейзажисти-барбізонці - Діаз, Тройон та Шарль Добіньї.

Завдання: Виконайте аналіз творів мистецтва художників:

Дом'є -  літографії: «Законодавче чрево», «Вулиця Транснонен», «Не штов­хайтесь»;«Робер Макер», «Добрі буржуа», «Люди юстиції»;

Живопис Дом'є - «Праля», «Аматор гравюр», «Вагон третього класу», «Пов­стання»;     Коро - «Порив вітру», «Дзвіниця в Дує», «Міст у Манте»;

Мілле - «Сівач», «Збирачки колосів»; «Людина з мотикою», «Відпочинок виноградаря»;      Курбе - автопортрети, «Гамак», «Похорон в Орнані», «Купальниці», «Бій оленів», «Хвиля».

Барбізонці: Руссо - «Вид в околицях Гранвілля», «Дуби», «Болото в Ландах»;  Дюпре - «Вид в околицях Саутгемптона», «Морський відлив у Нормандії»:  Добіньї - «Шлюз у Оптево», «Хмарний день», «Маслиновий сад».

Література:

1. Всеобща история искусств: в 6 Т., - 1980-1988.

2. Дмитриева Н.А. Краткая история искусств. – Т. 1.2 – М., 1989.

3. История зарубежного искусства. – вып. 2-5 – М., 1983-1987.

4. Кеменов В.С. Художественное наследие и современность от Леонардо да Винчи до Рокуэла Кента. – М., 1994.

5. Куликова И. Философия и искусство модернизма. – М., 1983.

6. Кузьмина М.Т., Мальцева Н.Л. История зарубежного искусства. – М., 1984.

7. Великие художники. Дом'є.  – К.: Иглмосс Юкрейн. - 2006.- №84.

8. Великие художники. Коро.  – К.: Иглмосс Юкрейн. - 2006.- №79.

9. Великие художники. Мілле и барбизонская школа.   – К.: Иглмосс Юкрейн. - 2006.- №88.

Семінарське заняття № 8

Реалізм у мистецтві Росії та українському мистецтві XIX ст. (2 г.)

Питання для теоретичного вивчення і обговорення.

1. Сутність теоретичної програми реалізму та її практичне втілення в творах мистецтва.

2. Історія заснування «Артілі вільних художників» (1870г.)

3. «Реалістична революція» в українському малярстві – творчість художників    передвижників. Творчість  І. Крамського, І. Мясоєдова М. Кузнєцова, М. Бодаревського Л. Нілуса, М. Пимоненка. М. Ярошенка

4. Найвидатніші пейзажисти-передвижники – А. Куїнджі, О. Лагоріо, М. Лубовський.

5. Майстер історичного жанру – О. Литовченко

6. Філософія «двох правд», пошуки Христової істини у живопису М. Ге.

 

Завдання: Виконайте аналіз творів мистецтва художників:

В. Перов – «Проводи покійника», «Трійця», «Приїзд станового на слідство»;

Пукерєв -  «Нерівний шлюб»;

І. Суриков – «Ранок стрілецької страти», «Бояриня Морозова»;

О. Саврасов -  «Шпаки прилетіли»;

І. Шишкін - «Сосновий бір»;

Мясоєдов  - «Знахар», «Земство обідає»;

М. Бодаревський -  «Весілля на Україні», «Свято Маковія»,

М. Ярошенко -  «Кочегар», «Студент», «Курсистка».

А. Куїнджі – «Ніч на Дніпрі», «Березовий гай», «Українська ніч», .

О. Литовченко -  «Стрілецький бунт».

М. Ге – «Таємна вечеря», «Голгофа», «Що є істина?».

 

Література:

1.  Історія світової культури: Навч. Посібн. / Керівник авт. Кол. Л.Т. Левчук. – К., 1994.

2. Історія української культури /За загал. Ред. І. Крап’якевича. – К., 1994..

3. Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво: Навч. Посіб.: У 3 ч. – Львів, 2003.

4. Овчаренко О.І., Антонович Є.А. Історія образотворчого мистецтва та архітектури.  – К., 2007.

5. Пасічний А.М. Образотворче мистецтво. Словник-довідник. – Тернопіль, 2003.

6. Яртись А.В., Шендрик С. М., Черепанова С.О. Лекції з історії світової та вітчизняної культури. – Львів., 1994.

mooCow mooCow mooCow
mooCow